Svetovno povpraševanje po nafti se najverjetneje še vse do leta 2022–2023 ne bo vrnilo na ravni iz leta 2019. To je bilo osrednje sporočilo nedavnega spletnega seminarja družbe Rystad Energy z naslovom 'Novi valovi okužb in posodobljena tržna napoved', v katerem družba vsak mesec preučuje učinke koronavirusa. Rystad Energy je v ta namen pripravil dva scenarija povpraševanja po nafti: osnovni in alternativni scenarij, kjer so strokovnjaki pri izračunih upoštevali tudi hitro bližajoči se novi val okužb in posledično zaustavitev javnega življenja, še posebej na jugu Združenih držav Amerike, v Latinski Ameriki in v Indiji. Kot so ugotovili, naftna podjetja kljub izjemno neugodni finančni situaciji, ki izhaja iz izpada prihodkov od nafte in plina, niso nič manj predana investiranju v obnovljive vire energije.
Če pogledamo osnovni scenarij, doseže absolutno svetovno povpraševanje po nafti v letu 2020 89–90 milijonov sodčkov na dan (bpd), v letu 2021 pa 97 milijonov bpd, ob čemer znaša izguba povpraševanja (ang. demand destruction) v primerjavi s predkrizno oceno v letu 2020 10–11 milijonov bpd, v letu 2021 pa 4–5 milijonov bpd. Najhitrejše okrevanje je predvideno za vzhodno Azijo, najpočasnejše pa za preostanek sveta, kjer pripadajoči učinek v letu 2021 doseže 2,3 milijona bpd, smo lahko slišali seminarju.
Če pogledamo alternativni scenarij (scenarij drugega vala), doseže skupno svetovno povpraševanje po nafti v letu 2020 87–88 milijonov bpd, v letu 2021 pa 93–94 milijonov bpd, ob čemer znaša učinek na povpraševanje (ang. demand impact) v primerjavi s predkrizno oceno v letu 2020 12–13 milijonov bpd, v letu 2021 pa 8 milijonov bdp. Skupno povpraševanje v tem scenariju predvidoma še vse do leta 2022–2023 ne doseže ravni iz leta 2019.
Svetovno povpraševanje po cestnih gorivih se v letu 2020 v primerjavi z letom 2019 zmanjša za 9 odstotkov, povpraševanje po letalskih gorivih za 44 odstotkov, povpraševanje po ostalih gorivih pa za 5 odstotkov. V osnovnem scenariju napovejo strokovnjaki letalskemu sektorju počasnejše okrevanje – povpraševanje po letalskih gorivih namreč v letu 2021 glede na predkrizne ocene upade za 1,6 milijona bpd. Nevarnost drugega vala in dolgotrajnejše zaustavitve javnega življenja v alternativnem scenariju v letu 2021 še bolj upočasni okrevanje povpraševanja po letalskih gorivih (na 3,3 milijona bpd).
Kot ugotavljajo strokovnjaki, bosta bolj izravnana julijska rast na področju letalstva in cestnega prometa ter naraščanje števila aktivnih okužb predvidoma še vse do konca leta 2020 upočasnjevala okrevanje ZDA. Povpraševanje po nafti v ZDA v letu 2020 trenutno dosega 18,4 milijona bpd, kar je 10 odstotkov manj od ravni iz leta 2019, ob čemer cestna goriva beležijo 9-odstotni upad. ZDA je ob tem kljub opaznemu učinku na povpraševanje po letalskih gorivih še vedno ena največjih porabnic letalskega goriva – v drugem četrtletju leta 2020 je na tem področju zabeležila 600.000 bpd, v tretjem četrtletju pa 800.000 bpd, predvsem zaradi odpornega domačega trga. »V letu 2021 pričakujemo postopno okrevanje z medletno rastjo v višini 8–9 odstotkov.«
Strahovi glede širjenja virusa ob koncu junija sicer niso imeli učinka na okrevanje kitajskega povpraševanja po nafti, ki je v juliju preseglo ravni iz leta 2019. Kitajsko povpraševanje po nafti tudi sicer ostaja nad ravnmi iz leta 2019, k čemur prispeva predvsem močan domači trg – po najnižjih ravneh v februarju/marcu je v aprilu/maju zabeležilo izrazit povratek.
»Pričakujemo, da bo povpraševanje na Kitajskem v letu 2020 za 8 odstotkov nižje kot v naši predkrizni napovedi, ob čemer bo skupno povpraševanje v letu 2020 doseglo 14 milijonov bpd. Odporen domači trg je kljub upadu povpraševanja po letalskih gorivih, ki je bil zaznan v začetku julija, že ob koncu meseca zagotovil močan povratek porabe letalskih goriv. Ta trend se je nadaljeval tudi avgusta in po naših ocenah bo izguba povpraševanja po letalskih gorivih v letu 2020 znašala okoli 500.000 bpd.«
Obstaja nevarnost, da se bo povpraševanje po nafti v Indiji zaradi naraščanja števila aktivnih okužb za dalj časa izravnalo. Čeprav je v maju in juniju kljub novim okužbam zabeležilo presenetljiv povratek, bo po oceni strokovnjakov v avgustu približno za 11 odstotkov nižje od ravni iz leta 2019. Na področju cestnega prometa se ob tem trenutno beleži za okoli 15 odstotkov nižje ravni od običajnih. »V tretjem četrtletju pričakujemo v Indiji na področju cestnih goriv učinek na povpraševanje v višini 280.000 bpd.«
Jugovzhodna Azija je junija zabeležila skupno povpraševanje po nafti v višini okoli 5,9 milijona bpd, kar je 860.000 bpd manj kot v predkrizni napovedi. Povpraševanje po nafti v tej regiji bo v letu 2020 predvidoma za 900.000 bpd nižje, kot so napovedovali pred krizo. Cestni promet v jugovzhodni Aziji trenutno beleži 15 odstotkov nižje ravni kot v letu 2019, izguba povpraševanja po letalskih gorivih pa bo v letu 2020 predvidoma ostala visoka in dosegla 260.000 bpd.
Letalska goriva bodo prispevala skoraj polovico učinka na povpraševanje po nafti, je bilo še slišati na seminarju.
Povezave
Dokumenti
Povezani članki