Računsko sodišče je nedavno izdalo porevizijsko poročilo o popravljalnem ukrepu ministrstva za infrastrukturo (MzI) pri reviziji udejanjanja e-mobilnosti in ukrep ocenilo kot zadovoljiv. V odzivu na revizijsko poročilo je sicer ministrstvo pojasnilo, da namerava do konca leta 2022 pripraviti predlog zakona o alternativnih gorivih in prenovo strategije za alternativna goriva. Omenjeno strategijo naj bi nato predložili v obravnavo na vladi do 30. junija 2023.
Računsko sodišče je v revizijskem poročilu o učinkovitosti poslovanja MzI pri udejanjanju e-mobilnosti v letih 2016, 2017, 2018 in prvi polovici leta 2019 ministrstvu za infrastrukturo izreklo mnenje, da je bilo pri udejanjanju e-mobilnosti delno učinkovito.
Ministrstvo namreč glede na navedbe revizijskega poročila ni pripravilo nacionalnega okvira politike v skladu z določili 3. člena direktive EU o vzpostavitvi infrastrukture za alternativna goriva, »ker strategija na področju razvoja trga za vzpostavitev ustrezne infrastrukture v zvezi z alternativnimi gorivi v prometnem sektorju v Republiki Sloveniji ne vsebuje vseh predpisanih vsebin«.
Kot so takrat opozorili na računskem sodišču, strategija za alternativna goriva ne upošteva v celoti zahteve iz direktive, ki se nanaša na oceno prihodnjega razvoja trga v zvezi z alternativnimi gorivi v prometnem sektorju ter vzpostavljanja ustrezne infrastrukture.
»Ocena prihodnjega razvoja trga alternativnih goriv in vzpostavitve infrastrukture bi morala ob upoštevanju širokega nabora spodbud in ukrepov ter ob upoštevanju različne stopnje razvoja tehnologije in infrastrukture ter nediskriminatorne dostopnosti do polnilnih mest za vsako gorivo podati informacije o možnem razvoju trga alternativnih goriv in vzpostavitve infrastrukture,« so takrat poudarili na računskem sodišču.
Ocenili so tudi, da ukrepi za uresničitev nacionalnih ciljev za spodbujanje e-mobilnosti v strategiji za alternativna goriva niso natančno določeni, saj je vlada ob sprejemu strategije za alternativna goriva sklenila, da bo za izvajanje strategije ministrstvo pripravilo akcijski program, kar pa ni storilo.
»Ukrepi za spodbuditev vzpostavitve infrastrukture za alternativna goriva so navedeni samo za eno vrsto alternativnega goriva, in sicer stisnjeni zemeljski plin. Strategija za alternativna goriva tudi ne določa opremljenosti mestnih/primestnih naselij, drugih gosto poseljenih območij in omrežij z javno dostopnimi polnilnimi mesti za električna vozila, predlaga pa lokalnim skupnostim pripravo dolgoročnega plana umestitve in izgradnje polnilnic in sprejem občinskih aktov za postavitev polnilnic,« še piše v revizijskem poročilu.
V revizijskem poročilu je računsko sodišče tudi navedlo, da ministrstvo ni pripravilo dokumenta razvojnega načrtovanja za e-mobilnost v skladu z uredbo o dokumentih razvojnega načrtovanja in postopkih za pripravo predloga državnega proračuna, ker strategija za alternativna goriva ne vsebuje vse predpisane vsebine v celoti. »Ministrstvo ni ustrezno določilo kazalnikov, primernih za spremljanje uresničevanja in merjenja doseganja ciljev in razvojnih učinkov, niti ni načrtovalo vseh skupnih stroškov in virov financiranja ukrepov,« je opozorilo sodišče.
Strategija za alternativna goriva po navedbah revizijskega poročila prav tako ne določa nosilcev izvajanja, razen pri priporočilih lokalnim skupnostim, in vrednotenja, določa pa spremljanje, v okviru katerega naj bi ministrstvo vsako leto pripravilo pregled izvajanja in doseženih rezultatov in po potrebi dopolnilo oziroma predlagalo vladi spremembo strategije za alternativna goriva.
Ministrstvo za infrastrukturo je moralo v odzivnem poročilu izkazati, da je pripravilo načrt aktivnosti za dopolnitev strateških in izvedbenih dokumentov z manjkajočo predpisano vsebino (določitev naselij, ki bodo opremljena z javno dostopnimi polnilnimi mesti za električna vozila, ocena prihodnjega razvoja trga električnih vozil in vzpostavljanje ustrezne infrastrukture ter pričakovani razvojni učinki).
Ministrstvo je tako glede na porevizijsko poročilo pripravilo poročilo o izvajanju akcijskega programa za alternativna goriva v letu 2019 in akcijski program za alternativna goriva v prometu za leti 2020 in 2021. »Dokumenta sta medresorsko usklajena in sta v postopku predložitve vladi v obravnavo. Ministrstvo je ugotovilo, da obstoječa pravna podlaga ne določa jasne delitve nalog pri posameznih ukrepih med različnimi deležniki, kar predstavlja tveganje za njihovo izvedbo. Ministrstvo načrtuje njihovo ureditev in pripravo predloga sprememb in dopolnitev strategije za alternativna goriva v okviru projekta tehnična podpora za pripravo strokovnih podlag za zakon o alternativnih gorivih v prometnem sektorju ter za vzpostavitev ustrezne infrastrukture v Republiki Sloveniji, ki se je pod mentorstvom generalnega direktorata za podporo strukturnim reformam Evropske komisije pričel izvajati v septembru 2020 in naj bi trajal 2 leti,« pojasnjujejo na računskem sodišču.
»Prenovljena strategija za alternativna goriva bo vsebovala tudi oceno prihodnjega razvoja trga in vzpostavitve ustrezne infrastrukture in navedla dejavnike, ki nanjo vplivajo. Ocena prihodnjega razvoja trga alternativnih goriv in vzpostavitve infrastrukture bo ob upoštevanju širokega nabora spodbud in ukrepov ter ob upoštevanju različne stopnje razvoja tehnologije in infrastrukture ter nediskriminatorne dostopnosti do polnilnih mest za vsako gorivo podala informacije o možnem razvoju trga alternativnih goriv in vzpostavitve infrastrukture,« piše v porevizijskem poročilu.
Na MzI obenem pojasnjujejo, da je napovedana tudi prenova direktive 2014/94/EU, ki bo na podlagi analize stanja v državah članicah in specifičnih potreb s področja vrste ali uporabe goriva obravnavala vsebine, ki se nanašajo na pripravljenost odziva na bistveno večje povpraševanje, minimalne zahteve za postavitev infrastrukture, brezhibne storitve za potrošnike, specifične potrebe težkih tovornih vozil ter specifične potrebe in ustreznost različnih goriv/tehnologij. Priprava in sprejem direktive bosta sovpadala s prenovo strategije za alternativna goriva in področne zakonodaje, ki bosta tako upoštevali vse določbe prenovljene direktive.
Na MzI tudi ugotavljajo, da dejansko stanje električnih baterijskih vozil ne dosega načrtovanega, in pojasnjujejo razloge za odstopanje, med katerimi so prenizka ponudba glede na povpraševanje, nizka kupna moč in pomanjkanje polnilne infrastrukture v večstanovanjskih zgradbah. Ugotavljajo še, da bo treba izvesti revizijo strategije za alternativna goriva in pripadajočega akcijskega programa, preoblikovati finančne mehanizme financiranja projektov infrastrukture za alternativna goriva in omogočiti enostavnejši dostop do nepovratnih sredstev in posojil evropskih institucij.
Ministrstvom, pristojnim za področje financ, okolja in prostora, gospodarskega razvoja in tehnologije, izobraževanja, znanosti in športa ter javne uprave, službi vlade za razvoj in evropsko kohezijsko politiko in službi vlade za zakonodajo je infrastrukturno ministrstvo v medresorsko usklajevanje posredovalo predlog za ustanovitev medresorske delovne skupine za pripravo in spremljanje akcijskega programa za alternativna goriva v prometu in jih pozvalo k imenovanju predstavnikov v skladu s predlaganim sklepom. Naloge medresorske delovne skupine so priprava posodobljenega akcijskega programa za 2-letno obdobje, ki bo upošteval spremembe na trgu in spremenjene pogoje, ter priprava letnega poročila o izvajanju ukrepov. Aktivnosti na ravni ministrstva, ki se nanašajo na področje infrastrukture za alternativna goriva, vozil in energije, bo izvajala interna delovna skupina, ki jo bo imenoval minister ter jo bodo sestavljali predstavniki direktoratov ministrstva, še piše v porevizijskem poročilu.
»Ministrstvo bo predlog strategije in akcijski program za alternativna goriva v prometu dopolnilo z manjkajočimi vsebinami, kot jih zahtevata direktiva 2014/94/EU in uredba o dokumentih razvojnega načrtovanja in postopkih za pripravo predloga državnega proračuna, in sicer določitev naselij, ki bodo opremljena z javno dostopnimi polnilnimi mesti za električna vozila, ocena prihodnjega razvoja trga električnih vozil in vzpostavljanje ustrezne infrastrukture ter pričakovani razvojni učinki,« navaja poročilo.
Ministrstvo je v odzivnem poročilu predstavilo še terminski načrt aktivnosti. Tako namerava do konca tega leta imenovati interno delovno skupino, do 31. januarja 2021 pa medresorsko delovno skupino. Do 31. januarja 2021 namerava izvesti tudi projekt obnovljivih virov energije (ogrevanje, promet) z izborom predlogov rešitev za promet. Priprava gradiva za obravnavo na vladi, ki se nanaša na poročilo o izvajanju akcijskega programa za alternativna goriva v prometu za leto 2020 in akcijski program za alternativna goriva v prometu za leti 2021 in 2022, je načrtovana do 30. aprila 2021, registracija javnih polnilnih mest z izdajo sklepov deležnikom do 31. julija 2021, vzpostavitev informacijskega sistema za polnilno infrastrukturo na alternativna goriva do 30. avgusta 2021, priprava predloga zakona o alternativnih gorivih in prenova strategije za alternativna goriva pa do 31. decembra 2022. Omenjeno strategijo naj bi nato predložili v obravnavo na vladi do 30. junija 2023.
Povezave
Dokumenti
Povezani članki