»Da bi dosegli cilje, ki si jih je EU postavila do leta 2050, moramo povsem razogljičiti vse avtomobile in kombije,« ugotavlja nova študija organizacije Transport & Environment, katere član je tudi slovensko društvo Focus. Poleg tega bi morali do leta 2035 prenehati prodajati avtomobile z notranjim izgorevanjem, veliko pa bi se moralo spremeniti tudi na področju lastništva avtomobilov, njihove obdavčitve in vožnje, kaže raziskava.
Dejanske emisije CO2 v novo registriranih avtomobilih v EU so za okoli 40 % večje kot na papirju, proizvajalci vozil pa zavirajo prodajo električnih avtomobilov in učinkovitejšo nadgradnjo svojih najbolj prodajanih modelov v Evropi, ugotavljajo avtorji raziskave. »Visoke emisije CO2 iz novih avtomobilov pomenijo, da morajo države članice EU izvajati dodatne ukrepe, da bodo dosegle podnebne cilje, kar ogroža tudi podnebne cilje Slovenije,« je povedala strokovna sodelavka v društvu Focus Katjuša Šavc.
Raziskava kaže, da naj bi do konca letošnjega leta proizvajalci v celoti nadgradili le štiri od petdesetih najbolje prodajanih modelov, leta 2019 bodo nadgradili 14 modelov in leta 2021 sedem modelov avtomobilov. Lani so jih nadgradili šest. Kot poudarjajo avtorji raziskave, želijo proizvajalci s čim daljšo prodajo starih modelov »optimizirati dobiček ter hkrati zavesti odločevalce, da bodo le stežka dosegli cilje za leto 2021 v času, ko se zastavljajo cilji za leto 2025. Ceno bodo na koncu plačali kupci avtomobilov, saj ne bodo imeli na voljo bolj učinkovitih modelov, ter planet, saj se bodo izpusti CO2 vozil še naprej povečevali«.
Kot je dejal Greg Archer, direktor oddelka za čista vozila v organizaciji Transport & Environment, proizvajalci pravijo, da svojih ciljev na področju CO2 ne bodo mogli izpolniti, medtem pa prodajajo starejše neučinkovite SUV modele, da bi kar najbolj povečali svoj dobiček. »Posledično se emisije CO2 povečujejo, njihovi kupci pa imajo višje stroške za gorivo. Toda v resnici bodo skoraj vsi proizvajalci avtomobilov v Evropi dosegli svoje cilje in se izognili globam,« je dejal Archer.
Raziskava kaže, da bodo proizvajalci, da bi dosegli cilje na področju CO2 emisij za leto 2021, povečali prodajo električnih vozil in priključnih hibridov, vendar z njimi odlašajo do zadnjega trenutka. »Danes obstaja v Evropi samo 20 modelov električnih baterijskih vozil, do leta 2021 pa se pričakuje, da bo ta številka narasla na kar 100, če bodo podjetja uresničila svoje napovedi,« kaže raziskava.
V Sloveniji je leta 2014 promet prispeval največji delež izpustov toplogrednih plinov od vseh sektorjev, in sicer 32 %, pred energetiko, ki je prispevala 27 %, navajajo v društvu Focus. Dodajajo, da mora naša država zmanjšati emisije toplogrednih plinov v netrgovnih sektorjih, kamor sodi tudi promet, za 15 % do leta 2030. EU trenutno razpravlja o predlogu Evropske komisije o novih ciljih za zmanjšanje emisij CO2 prodanih vozil za 15 % in 30 % za leti 2025 in 2030, vendar ti cilji niso dovolj ambiciozni, da bi lahko države EU izpolnile zavezujoče podnebne cilje na področju prometa za leto 2030, pravijo v društvu.
»Proizvajalci avtomobilov želijo preprečiti postavitev ambicioznega vmesnega cilja za leto 2025 za zmanjšanje emisij CO2 ter si prizadevajo zgolj za šibek cilj za leto 2030. Politiki jim ne bi smeli nasesti. Morali bi vztrajati pri smelem vmesnem cilju za leto 2025, nova uredba pa mora vključevati tudi kvoto za prodajo električnih vozil ter spremljanje rezultatov testiranj s testi v resničnem svetu. Le tako lahko homologacijski organi preprečijo nadaljnji razkorak med emisijami na papirju in tistimi na cestah,« opozarja Katjuša Šavc iz Focusa.
Študija je dostopna TUKAJ.
Povezave
Dokumenti
Povezani članki