Splošna izobrazba predstavlja velik del prihodnje trajnostnosti, takoj za njo pa sta sledljivost in transparentnost podjetij, meni soustanovitelj in direktor podjetja 123zero Martin Leban. Martin Leban je odraščal v podjetniški družini. Natančneje – v kozmetičnem poslu. Torej ni nobeno presenečenje, da je skupaj s slovenskimi partnerji in ob podpori kolegov iz drugih držav, ki jih je spoznal med podiplomskim študijem, ustanovil tudi lastni startup, imenovan 123zero. Čeprav je industrijo dobro poznal, se je moral naučiti, kako voditi znamko, kjer je glavno vodilo misija. Misija podjetja 123zero ni le proizvesti povsem naravno kozmetiko, ampak tudi znebiti se plastike v kozmetični industriji.
»Plastika se reciklira in to je dobro, a menim, da lahko vedno storimo še več,« je dejal Martin Leban v najnovejšem videointervjuju za serijo Energetike.NET z naslovom 'Podjetniki na področju zelenih tehnologij za trajnostno prihodnost'. Skupaj s sošolci je torej začel graditi skupnost ljudi, ki se zavedajo okoljskih izzivov in ki si želijo uporabljati naravno kozmetiko. Ob tem niso ciljali le na posameznike – v njihovi mreži je trenutno več kot 300 ljudi –, temveč so zarisali tudi poslovni načrt za nadaljnje sklepanje partnerstev. 123zero je tako sklenil že kar nekaj partnerstev z družinskimi in/ali butičnimi hoteli in ponudniki glampinga.
V podjetju so zelo zadovoljni z rastjo znamke in pripadajoče skupnosti. Kot menijo, je ključno predvsem povezovanje s pravimi ljudmi, vključno z dobavitelji. Vrednote podjetja 123zero so prioriteta – kot povedo na njihovi spletni strani: »Ker razmišljamo o prihodnosti, ukrepamo že danes,« k čemur Martin doda, da »so partnerstva torej skrbno izbrana.« V podjetju imajo obenem željo po nadaljnjem učenju in so tako tudi še vedno del različnih pospeševalnikov, na primer v okviru pobude KIC Climate.
Leban na temo prihodnosti in pripadajoče trajnostnosti pove, da »trajnostnost na nek način zahteva, da ljudje spremenijo svoje obnašanje, kar pomeni, da bi se moral morali, če želimo, da ljudje ponotranjijo te (eko) ideje, bolj osredotočati na izobraževalne sisteme, tako da spremembe v obnašanju ne bi bile nujno tako drastične.« A se mora še marsikaj spremeniti, doda Martin, ki ima sicer veliko zaupanja v prihodnje generacije, ki naj bi bile bolj ekološko ozaveščene in ekološko dejavne od generacij pred njimi.
Martin globoko verjame, da je velik del trajnostnosti v prihodnje prav izobrazba, za podjetja, kot je 123zero, pa se velik del trajnostnosti skriva tudi v sledljivosti in transparentnosti. »V prihodnje pričakujem na tem področju (sledljivosti in transparentnosti) še več pritiska tako od regulatorjev kot od odjemalcev, saj to stranke/odjemalce spodbudi k sprejemanju odločitev, ki so dobre za vse.«
»Nismo ekstremisti; verjamemo v zmerne korake, male korake, ki jih lahko izvajamo na dolgi rok. Sicer podpiram in spoštujem vse, ki lahko delajo dolgoročne velike korake, a smo lahko učinkoviti tudi z malimi. Če pogledate naše produkte, na primer naše kroglice za enkratno uporabo, bi lahko rekli, da so te ravno prav velike za eno pranje. Gre za to, da se uporabi sredstva, ki so vam na voljo,« je smotrno povedal Martin Leban in dodal, da bi morali uporabljati produkte lokalnega izvora. »Gre za to, da ukrepamo že zdaj.«
V zadnjih letih opažamo več odličnih pobud, ki se posvečajo pomenu skrbi za naš planet oz. pozitivnemu učinku v tem smislu. In tako so tudi nas mnogi uslišali in podprli – ne le naši odjemalci, temveč tudi naši partnerji in drugi aktivni akterji, ki so nam dali možnost širjenja naše ideje.
Kot vsako zagonsko podjetje je tudi 123zero najprej poskušal opredeliti, kateri problem želi rešiti. Pri naravni kozmetiki gre torej za problem, kako priti do lepotnih produktov na osnovi ekološko pridelanih sestavin. Glavni koncept je seveda trajnostnost, na katero pa se pogosto gleda le kot na »češnjo na vrhu torte«. Njihov cilj je torej ponuditi produkt, ki ga ljudje z veseljem uporabljajo in pri katerem vedo, da z njegovo rabo delajo nekaj dobrega.
Kot omenjeno, se torej osredotočajo na hotelirska podjetja, ki so bila tudi prvotni cilj podjetja 123zero, saj se v hotelih praviloma ponuja kozmetiko v malih (plastičnih) embalažah ali pa tudi v večjih, ki pa so še vedno za enkratno uporabo, kar lahko vodi v precejšnje količine odpadkov. Trenutno so v partnerstvu z osmimi hoteli, svojo dejavnost pa nameravajo potencialno razširiti še na več sto lokacij, še posebej glede na ogljični odtis te industrije.
Kot pojasni Martin Leban, si želijo ti ponudniki izstopati in če lahko torej gostom od dobrodošlici ponudijo še skrbno izbrane produkte, s tem tudi sami nekaj pridobijo. Glede na to filozofijo ni torej nič nenavadnega, da je bil s 123zero izbran tudi kot eno od podjetij, ki bo sodelovalo v Evropskem tekmovanju za družbene inovacije. Na to dejansko ne gledajo kot na tekmovanje, temveč kot nekaj, kar bo dalo velik zagon – ki si ga bodo startupi med seboj delili – za nadaljevanje zastavljene poti z izbrano hitrostjo.
V tem smislu si želi videti čim več sorodnih pobud in tudi večjih akterjev, ki bodo igrali vlogo pri bolj trajnostnosti prihodnosti.
Povezave
Dokumenti
Povezani članki